Brezhoneg Bro-Vear

Displegadur kaout

Mont da gomz deus ar pennad-mañ war ar forum

'H amp da esa gant ar pennad-mañ resisaat reoloù displegadur zo ar verk-skoazell kaout. Evit kaout ur sell hollek war an dibennoù e kasomp d'an taolennoù displegadurioù.

Da gentañ e tegasfomp da soñj penaos 'h a en-dro ar verb kaout, da heul Mélanie Jouitteau (pennad « kaout, “avoir” ») : « en breton standard, le verbe kaout / endevout, « avoir », covarie avec les traits du sujet. Il est en cela unique dans la langue, puisqu'il échappe à l'effet de complémentarité. » E-se, « l'accord riche sur le verbe kaout est automatique, que le DP [syntagme nominal] sujet soit devant ou après l'élément tensé. » Sell aze ar skwerioù roet ganti lec'h ma kemer kaout merk ar jener hag an niver :

# An holl draoù o doa ur plas en he fenn.
# Komzet puilh o deus ar c'hazetennoù […].
# Hor mistri o deus en em ziskouezet dreist […].
# Gwir eo o deus klasket mistri ar vro gwelaat tra pe dra.

Gant un hent all 'h a brezhoneg Bro Vear avat, da heul ar brezhoneg kreiz. Evel-se e komza Jean-Yves Plourin diontañ e Tammoù gwaskin (2005, p. 38) :

« Elle aligne le verbe “avoir” sur les verbes réguliers, d'une certaine manière, et dans certaines conditions. Le féminin (là où il existe) ou le pluriel apparaissent lorsque le sujet n'est plus indiqué par un syntagme nominal complet (comprenant un nom noyau, etc.), donc que le verbe est à la conjugaison “personnelle”. Et même si ce syntagme est remplacé par un pronom, dans beaucoup de parlers, ce marquage n'est possible qu'à la forme négative, comme dans l'exemple suivant :
Ar re-mañ an-eus gwelet, ar re all n'o-deus ket. (in L. le Clerc, op. cit., 1908, p. 76) »

Ur skwer damhañval 'meump en hom c'horpus :

ha darn 'na, ha darn 'da ket (et certains avaient, et certains n'avaient pas)

ha darn 'na, ha darn 'da ket

[a dɑʁn na a dɑʁn da kət]

et certains avaient, et certains n'avaient pas

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

Goude ma eo ar sujed ul liester emañ ar verb kentañ en unander. Egile all avat a adkav al liester.

Seblantet a ra hom brezhoneg heuilh evit ul lodenn ar reol-se, da lâret eo implijet e vez an trede gour unan gourel kaout hag-eñ e renkjemp kaout un akord pinvidik (gant merk ar jener hag an niver) hervez ar yezh standard. Pa vez ar sujed a-raok ar verb da gentañ :

hoñ 'nez amzer (elle a du temps)

hoñ 'nez amzer

[hɔ̃: ne 'ɑ̃mzər]

elle a du temps

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

e wreg 'na dispignet… (sa femme avait dépensé…)

e wreg 'na dispignet...

[i wrek na dis'piɲət]

sa femme avait dépensé...

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

ni 'nije pevar c'hilometr d'ober goude oa fin ar skol (nous avions quatre kilomètre à faire après que l'école soit finie)

ni 'nije pevar c'hilometr d'ober goude oa fin ar skol

[nim niʒe 'pɛwar gilo'mɛt to:r 'gu:de wa fin sko:l]

nous avions quatre kilomètre à faire après que l'école soit finie

Paotr, 1915, Bear (dastumet gant Tangi)

Antoine ha ma breur 'na adgraet an daou… (Antoine et mon frère avaient refait ces deux…)

Antoine ha ma breur 'na adgraet an daou... an daou maout-se kwa

[ɑ̃'twɑn a mɑ vrœ:r na 'hɑdgwɛd ən dow ən dow mowt se kwa]

Antoine et mon frère avaient refait ces deux... ces deux poutres de cloches-là quoi

Paotr, 1933, Bear (dastumet gant Tangi)

ar saout 'nevez aer (les vaches ont de l'air)

ar saout 'nevez aer, kazi tout hein

[zɔwd neve ɛ:r 'kɑhe tud ɛ̃]

les vaches ont de l'air, presque toutes hein [elles ne sont pas confinées]

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

Betek ar ger-goulennata pet a heuil ar reol, hag-eñ emaer o c'hortoz un akord pinvidik :

hennezh a oa en em grouget dre forzh klevet pet 'na arru graet marteze. (Il s'est peut-être pendu à force d'entendre combien d'autres l'avaient fait.)

Ac'hanta ya, hennezh a oa en em grouget dre forzh klevet pet 'na arru graet marteze.

[’hãnta ja ’hẽ wa nõn ’gʁuːgət tʁe vɔʁs ’kle̞wət ’ped na aj ’gwɛt ma’tee]

Eh bien oui, il s'est peut-être pendu à force d'entendre combien d'autres l'avait fait.

Plac'h, 1925, Trezelan (Bear) (dastumet gant Riwal)

Skwerioù kontrol stank a-walc'h a diskwel koulskoude n'eo ket sklaer sklaer an implij :

ni 'meump adgraet ar vilin (nous avons refait le moulin)

ni 'meump adgraet ar vilin

[nim mɔ̃m 'hɑdgwɛt 'vi:lin]

nous avons refait [rénové] le moulin

Paotr, 1948, Sant Laorañs (dastumet gant Tangi)

hi 'deus bet moarvat (elle, elle a eu certainement)

hi 'deus bet moarvat

[hi døs bet mahat]

elle, elle a eu certainement

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

hi 'da kemeret ar menaj war-lerc'h ar reoù gozh kwa (elle avait repris la ferme à la suite des anciens)

hi 'da kemeret ar menaj war-lerc'h ar reoù gozh kwa

[hi: da ke'merɛd 'me:naʃ war'lɛrh rew go:s kwa]

elle avait pris la ferme après les anciens

Paotr, 1915, Bear (dastumet gant Tangi)

Pa vez ar sujed war-lerc'h ar verb kaout e seblanter gwelet kentoc'h an akord paour (hep merk ar jener hag an niver) :

peseurt anv 'neus da c'hoar ? (quel est le nom de ta sœur ?)

peseurt anv 'neus da c'hoar ?

[pə’sœ 'hɑ̃:no nøs də hwɑ:r]

quel est le nom de ta sœur ?

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

nemet ha gwerzhet 'nije bet ar barrouz an amplasamant (à moins que la commune n'ait vendu l'emplacement)

nemet ha gwerzhet 'nije bet ar barrouz an amplasamant

[mɛtɑ 'gwɛrzə ne be 'bɑruz ˌnɑ̃plɑ'sɑ̃mɑ̃n]

à moins que la commune n'ait vendu l'emplacement

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

Kemend-all 'neus gwelet Jean Le Du (Le Du, 2012, p. 104) :

« Quand il [verbe kaout] est suivi du sujet, il se met à la troisième personne du singulier comme les autres verbes et reste au masculin – le non-genre –, sauf quand le sujet est un pronom personnel. »

Evel-se, en ur frazenn nac'h e vez an akord paour ma vez ar sujed war-lerc'h kaout, pe an akord pinvidik ma vez a-raok.

# [Né] Nijé-ked // e ré goos sé kalles tra de lare tahh.
# E ré goos sé // dijégn-ke kalles tra de lare tahh.

Sell aze ur skwer tennet deus hom c'horpus :

ar re-se 'dez ket ezhomm (ceux-là n'ont pas besoin)

ar re-se 'dez ket ezhomm

['rehe de kəd e:m]

ceux-là n'ont pas besoin

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

Koulskoude 'meump div skwer deus un akord paour hag-eñ emañ ar sujed liester a-raok ar verb :

tout an dud 'na ket an nerzh 'na hennezh (tout le monde n'avait pas la force qu'avait celui-là)

tout an dud 'na ket an nerzh 'na hennezh

[tun dyd na kə nɛʁz na hẽ̞:s]

tout le monde n'avait pas la force qu'avait celui-là

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

met ar re-seoù 'nez ket c'hoant labourat ivez (mais ceux-là ne veulent pas travailler non plus)

met ar re-seoù 'nez ket c'hoant labourat ivez

[mɛ re'zeo ne kə hwãn la'bu:rəd ie]

mais ceux-là ne veulent pas travailler non plus

Paotr, 1946, Lannuon (dastumet gant Tangi)

Kement-mañ 'deus notennet Jouitteau evit brezhoneg Kerne-Izel, ha gwelet a ra aze « la consistance de cette généralisation [du système d'accord du breton central] en observant un contexte de négation, où les autres verbes de la langue sont forcés à l'accord riche. »

Gwelet 'meump dre ar skwerioù implijet betek-henn ne vez ket graet ar reol-se nemet gant sujedoù en trede gour unan benel (3GUb), kentañ gour lies (1GL) ha trede gour lies (3GL). Evit ar pezh a sell ar 1GL omp pell-mat deus un implij sistematek deus ar reol. Darn a ra ordinal, darn all gwech ebet. Ar memes den zo kat d'ober gant an daou stumm, evel er skwer-mañ (den ganet e 1933) :

ha goude, ni 'nije ur grampouezhenn ganti (et après nous avions une crêpe avec elle)

ha goude ni 'nije ur grampouezhenn ganti

[a 'gu:de nim niʒe grɑ̃m'pwɛn gɑ̃nti]

et après nous avions une crêpe avec elle

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

oh ya, ni 'meump gwelet traoù (oh oui, nous en avons vu des choses)

oh ya, ni 'meump gwelet traoù

[o jɑ nim mœm 'gwɛlət trɛw]

oh oui, nous en avons vu des choses

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

Er c'hontrefed na 'meump skwer ebet evit ar pezh a sell ar c'hentañ hag an eil gour unan, nag an eil gour lies. Bet eo bet implijet koulskoude ar reol d'ur c'houlz bennak er gourioù-se. Kement-mañ a vez diskwelet 'ba ar c'hontadennoù dastumet gant Fañch An Uhel (da welet an notenn p. 217, Kontadennoù ar bobl 3, « En Trégor, on utilise parfois la 3e personne singulier “en deus, en deveus” bien que ce soit une autre personne. Ici “Te en deveus graet an taol” = “Te ac'h eus graet an taol” » [TdA]).

Gwelet 'meump aze emañ reol akord ar verb kaout o cheñch, en ur heul verboù all ar yezh. Domaj e vefe ober fae war ar poent-se o vezañ ma vez kavet 'ba pep rannyezh. Kement ha ken bihan ma lâr Plourin eo « la norme orale, au moins dans une bonne moitié Est du domaine bretonnant, si ce n'est partout. » (Plourin, idem).

Tangi YEKEL, meurzh 2017


War-lerc'h ur sujed en 3GUb :

Annaig 'deus lâret

[a'naik døz lɑ:rt]

Annaig a dit

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

hi 'deus bet moarvat

[hi døs bet mahat]

elle, elle a eu certainement

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

Frederique 'deus ket roet chut deoc'h james

[fre'derik døs kə 'roət ʃyt tah 'ʒãməs]

Frederique ne vous a jamais donné de tétine

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

Rejin 'neus labour c'hoazh

['reʒin nøz 'lɑ:bur hwɑs]

Régine a encore du travail [un emploi]

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

eñ 'neus ket hi 'deus tri

[ẽ: nøs kət hi døs tri:]

il n'en a pas et elle en a trois

Paotr, 1915, Bear (dastumet gant Tangi)

homañ 'neus chañs

['homɑ̃ nøs ʃɑ̃:s]

celle-ci a de la chance

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

Lucienne 'neus

[ly’sjɛn nøs]

Lucienne en a [des œufs]

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

Lucienne 'neus ivez

[ly’sjɛn nøz 'ije]

Lucienne a aussi

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

Lucienne 'nez an Telegram ivez hañ ?

['lysjɛn ne te'legram 'ije ɑ̃]

Lucienne a le Télégramme aussi hein ?

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

hoñ 'nez amzer

[hɔ̃: ne 'ɑ̃mzər]

elle a du temps

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

hi 'da kemeret ar menaj war-lerc'h ar reoù gozh kwa

[hi: da ke'merɛd 'me:naʃ war'lɛrh rew go:s kwa]

elle avait pris la ferme après les anciens

Paotr, 1915, Bear (dastumet gant Tangi)

ha 'h eo he mamm 'neva lâret dezhi

[a hɛ i mɑ̃m neva 'lɑ:rɛd dɛj]

et c'est sa mère qui lui avait dit

Plac'h, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

ha hoñ 'dea roet ma anv dezhañ

[a hɔ̃: dea ro: ma 'hɑ̃:no deɑ̃]

et elle lui avait donné mon nom

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

Marie 'na roet...

['mari na 'roəd]

Marie m'avait donné...

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

e wreg 'na dispignet...

[i wrek na dis'piɲət]

sa femme avait dépensé...

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

Rejin 'no ket neuze

[re’ʒin no kə 'nœhe]

Régine n'aura pas alors

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)


War-lerc'h ur sujed en 1GL :

ni 'no finiet tamm mat a-raok ar reoù all

[nim no fi'niət tɑ̃'mɑt ro:g ə rew al]

nous aurons fini largement avant les autres

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)

ha goude ni 'nije ur grampouezhenn ganti

[a 'gu:de nim niʒe grɑ̃m'pwɛn gɑ̃nti]

et après nous avions une crêpe avec elle

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

met ni 'nije aon deus tout an traoù se

[mɛ nim niʒe 'owən dəs tut trɛw ze]

mais nous avions peur de toutes ces choses-là

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

ni 'neus desket se hep goût dimp

[nim nøz 'diskə ze hep kut tim]

nous avons appris ça sans le savoir

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

ni 'meump adgraet ar vilin

[nim mɔ̃m 'hɑdgwɛt 'vi:lin]

nous avons refait [rénové] le moulin

Paotr, 1948, Sant Laorañs (dastumet gant Tangi)

ni 'meump adgraet ar rod

[nim mɔ̃m 'hɑdgwɛt ro:d]

nous avons refait la roue

Paotr, 1948, Sant Laorañs (dastumet gant Tangi)

Jean ha me 'meump bet labour oc'h ober ar rod-se

[ʒɑ̃: a me mɔ̃m be 'lɑ:bur ho:r 'ro:tse]

Jean et moi avions eu du travail pour faire cette roue-là

Paotr, 1948, Sant Laorañs (dastumet gant Tangi)

oh ya, ni 'meump gwelet traoù

[o jɑ nim mœm 'gwɛlət trɛw]

oh oui, nous en avons vu des choses

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

ha ni 'mamp derc'het ar varrenn, 'mamp graet, hon (?) zud

[a mym mɔ̃m 'dɛrhɛd 'bɑɾɛn mɔ̃m gwɛt mɔ̃m zyt]

et nous avions tenu la barre, nous avions fait, nos (?) parents

???

Paotr, 1951, Bear (dastumet gant Tangi)

ni 'nije pevar c'hilometr d'ober goude oa fin ar skol

[nim niʒe 'pɛwar gilo'mɛt to:r 'gu:de wa fin sko:l]

nous avions quatre kilomètre à faire après que l'école soit finie

Paotr, 1915, Bear (dastumet gant Tangi)

ni 'no finiet tamm mat a-raok ar reoù all

[nim no fi'niət tɑ̃'mɑt ro:g ə rew al]

nous aurons fini largement avant les autres

Plac'h, 1928, Bear (dastumet gant Tangi)


War-lerc'h ur sujed en 3GL :

reoù 'neva paperoù

[rew neva pa'pe:ro]

ceux qui avaient des papiers

Paotr, 1933, Bear (dastumet gant Tangi)

Antoine ha ma breur 'na adgraet an daou... an daou maout-se kwa

[ɑ̃'twɑn a mɑ vrœ:r na 'hɑdgwɛd ən dow ən dow mowt se kwa]

Antoine et mon frère avaient refait ces deux... ces deux poutres de cloches-là quoi

Paotr, 1933, Bear (dastumet gant Tangi)

int 'neus devoarioù d'ober

[iɲ nøz dø'vwɑ:rjo do:r]

ils ont des devoirs à faire

Plac'h, 1920, Bear (dastumet gant Tangi)

ar saout 'nevez aer, kazi tout hein

[zɔwd neve ɛ:r 'kɑhe tud ɛ̃]

les vaches ont de l'air, presque toutes hein [elles ne sont pas confinées]

Roje Dollo, 1932, Bear (dastumet gant Tangi)

ar medesined 'na goulet kwa

[mœdœ'sinəd na 'gu:lət kwa]

les médecins avaient demandé quoi

Paotr, 1915, Bear (dastumet gant Tangi)

ar re-se 'na graet dezhe en em...

['rehe nɑ gwɛt tɛ: nɔ̃n]

ceux-là les avaient fait se [rencontrer]

Paotr, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

tout 'da lâret dezhi

[tud dɑ 'lɑ:rət tɛj]

ils lui avaient tous dit

Plac'h, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)

met ar vugale 'nije aon

[mɛ vy'gɑ:le niʒe 'owən]

mais les enfants avaient peur

Plac'h, 1931, Bear (dastumet gant Tangi)